dec

Året der gik i FC Roskilde

Med ganske få timer tilbage af 2023, og dermed meget tæt på at rådhusuret tikker de sidste sekunder af året, er det endnu en gang blevet tid til at reflektere over FCR-året der gik.

Vi startede 2023 i den tunge ende af tabellen i 2. Division - men som oprykker fra 3. Division, var det hele tiden planen, at sæsonen 22/23 skulle være et år til konsolidering - og da Jammerbugt samtidig var gået konkurs, var der kun en nedrykker i den sæson. Det gav yderligere arbejdsro.

Vi nåede desværre ikke ret langt ind i foråret, før den første trænerfyring i vores ejertid blev en realitet. Resultaterne, og ikke mindst spillet på banen, efterlod ikke bestyrelsen noget valg - en fyring af Jack Majgaard blev udgangen på ‘powerstarten’ af 2023, og Jack havde sidste arbejdsdag 3. april 2023.

Endnu en gang blev det Anders Theil der tog stafetten i en svær tid. Anders, Daniel Sehested og drengene tabte deres første kamp til Thisted - men derefter så de sig ikke tilbage, og FC Roskilde sluttede sæsonen på en godkendt syvendeplads.

Når en sæson går på held, begynder forberedelserne på en anden - og vi havde nu set, erfaret og “lugtet” til niveauet i 2. Division. Vi var klar over, at vi manglede et par rutinerede kræfter, til at støtte den unge spændende trup vi havde sat sammen.

Første vigtige signing i sommer var Emil Nielsen - en velkendt figur, som før har sparket mange mål ind for FC Roskilde. I kølvandet på Emil, kom endnu en vigtig brik på plads med tilføjelsen af vores anfører Nicklas Halse, efterfulgt af spændende navne som Roni Arabaci, Marc Winkel, Álvaro Gomez og Mads Freitag. Samtidig lykkedes det os, at forlænge med nogle af vores egne Roskilde-drenge som Andreas Maarup, Selim Baskaya og Mads Skøtt.

Da sidste kamp var spillet i maj måned, gik jagten ind på en ny cheftræner og en assistenttræner. Vi var mange kandidater igennem, før valget faldt på Jesper Håkansson. Det blev desværre et meget kort ægteskab - men et ægteskab begge parter var enige om at stoppe, inden det for alvor kom i gang. Det er altid brandærgerligt, for såvel arbejdstager som arbejdsgiver, når tingene ikke går som planlagt. For begge parter går fodboldlivet videre og efter et par kampe lykkedes det FC Roskilde, at blive enige med Mikkel Thygesen som ny cheftræner. Jesper Heinze fra RB1906 tog med stor glæde, og hans enorme fodboldviden, tjansen som assistenttræner.

Resultaterne af en virkelig godt sammensat trup, både spilmæssigt og socialt, og med en virkelig dygtig stab med Mikkel og Jesper i spidsen, kan læses som sød musik i tabellen - en sikker andenplads efter 16 runder.

Nu er der kun ni dage tilbage før drengene igen møder ind i klubben til opstart. Her begynder forberedelserne henimod sæsonstart d. 9. marts hjemme mod Middelfart. Det bliver uden sidestykke den vigtigste halvsæson i vores ejertid. En hel klub, partnere, frivillige, ejere, kommunen og alle andre med kærlighed til Rådmandshaven - håber, at vi ligger på samme plads når alle 32 runder er overstået - for så hedder den NordicBet Liga-fodbold efter sommerferien.

På falderebet af 2023, skal der også lyde en stor tak til RB1906 for det store arbejde med breddefodbolden. Det er der, hvor alle talenterne starter med at sparke til en bold. En tak til alle de frivillige som hjælper med at få hjulene til at trille rundt - specielt i forbindelse med hjemmekampene. Uden jer kunne vi ikke gøre vores på- og udenfor banen. Tak til vores partnere, som gør det muligt at drive en fodboldklub på eliteniveau, og som med deres trofaste opbakning, skaber rammerne rundt om klubben i Roskildes største - og efter vores mening - bedste erhvervsnetværk. Tak til vores fans, der hver hjemmekamp lægger vejen forbi Roskilde Idrætspark for at støtte drengene på banen. Jeg håber, at vi ser endnu flere i det nye år.

Sluttelig naturligvis også en tak til kommunen, der har bevilget en tiltrængt renovering af Rådmandshaven, således at vi forhåbentlig kan have et DBU-godkendt stadion klar til NordicBet Liga-fodbold rundt om hjørnet.

En sidste bøn lokalt, er en oprykning til NordicBet Ligaen i indeværende sæson - mens en global bøn om at al den meningsløse krig, der er i verden må finde en ende i 2024, så verden igen bliver et fredeligere sted.

Rigtig godt nytår og vel mødt i Rådmandshaven og på vores sociale medier i det nye år.

De bedste hilsner
/Adm. direktør, René Christiansen