maj

Borgmesteren ønsker ikke dialog med FC Roskilde og klubbens partnere

Det er ingen hemmelighed, at Roskilde Idrætspark har brug for en ordentlig overhaling, for at der fortsat kan spilles professionel fodbold på adressen - samt udvikles flere talenter i Roskilde Boldklub, hvor mange unge drenge og piger hver dag løber rundt og spiller fodbold.

Ejerkredsen i FC Roskilde har de seneste år arbejdet hårdt for, at klubben og byen kunne få et nyt fodboldstadion - der lever op til nutidens standard og kvalitet.

Dette er imidlertid ikke blevet taget imod med kyshånd af Roskilde Kommune, der gang på gang modarbejder et stort projekt for byen, der mere eller mindre er fuldt finansieret.

Ejerkredsen har rakt ud til folkevalgte politikere i Roskilde Kommune og heriblandt også borgmester i Roskilde, Tomas Breddam. FC Roskildes ønske var, at afholde et fyraftensmøde for vores partnere, hvor byrådsmedlemmerne kunne komme forbi og fortælle om tankerne bag deres beslutning om at renovere fremfor at bygge nyt. Dette havde hverken borgmester Thomas Breddam eller viceborgmester Jette Tjørnelund tid til. De har simpelthen for travlt - i hvert fald for travlt til at prioriterer det vi i FC Roskilde arbejder for hver dag. Kun formand for Kultur- og Idrætsudvalget Mogens Hallager kunne flytte rundt i sin kalender og derved finde tid til at stille op.

Vi er uforstående overfor, at politikerne i Roskilde Kommune, og især byens borgmester, ikke kan finde tid til at begrunde fravalget af så stort et aktiv til byen, overfor de over 150 virksomhedsejere fra Roskilde, der gerne vil have en forklaring.

I det stadionprojekt ejerkredsen bag FC Roskilde har fremlagt er der tænkt på alt. Lige fra et topmoderne fodboldstadion til ungdomsboliger, socialt værested for unge og et miljø til de resterende sportsgrene omkring Rådmandshaven. Samtidig et bæredygtigt projekt, hvor der er tænkt på energi, lyd, lys og støj.

Nu må FC Roskilde og byen desværre nøjes med et sløjt alternativ. En renovering af det gamle og nedslidte stadion, der burde jævnes med jorden.

Vi er skuffede og overrasket over den manglede interesse og det manglede engagement fra Byrådet i Roskilde Kommune. Tomas Breddam må være en særdeles travl mand, når han, via sin personlige assistent meddeler, at han desværre ikke kan finde en time i sin kalender til at snakke med dem, der er med til at få hjulene i byen til at køre.

/ Adm. direktør René Christiansen