jun

FC Roskilde henter Emil Nielsen hjem

I 2019 blev Emil Nielsen årets profil i 1. Division, hvorefter han for anden gang blev solgt fra FC Roskilde. Nu er vi glade og stolte over, at kunne byde den 29-årige angriber velkommen hjem til domkirkebyen, hvor han igen trækker i lyseblåt fra den kommende sæson.

Emil Nielsen bliver hentet hjem til Danmark efter et ophold i den amerikanske klub Orange County SC, hvor han ved årsskiftet landede efter flere år i Lyngby Boldklub. Emil har allerede over 150 kampe i den lyseblå trøje, samtidig har han et utal af scoringer, topscorerpriser og flere gange årets spiller med i bagagen.

For Emil Nielsen er FC Roskilde mere end bare en klub. Det er familie, det er hjerte og nu er han kommet hjem for at give tilbage:

“Jeg er et sted i mit liv, hvor jeg gerne vil give tilbage til alt det der har givet mig så meget. Der er gang i nogle rigtig spændende ting i Roskilde igen, med de engagerede og dedikerede mennesker der er omkring det - derfor er det tiltalende for mig, at komme hjem nu. Tidspunktet er perfekt. Jeg elsker FC Roskilde og jeg glæder mig til at komme tilbage og bidrage både på og udenfor banen.

Roskilde har altid været der hvor mit fodboldhjerte har ligget. Jeg er kun 29 år, jeg kunne sagtens have fortsat andre steder på højere plan mange år endnu. Men der er flere ting der gør, at jeg vil hjem til min hjerteklub nu. Jeg vil være med omkring det her projekt, mens jeg stadig kan bidrage en hel masse. Det der betyder noget for Nielsen, er at lægge hele mit hjerte i det her projekt.

Ingen er i tvivl om mit forhold til klubben. Jeg startede her da jeg var 14 år, hvor min største drøm var at få en aftale på min fødselsdag. Næsten lige efter kom Jesper Sommer, den daværende sportschef, og gav mig min første aftale. Siden da er resten historie - jeg brød igennem under Anders Theil og blev solgt til Rosenborg. Senere kom jeg hjem og blev solgt igen. Nu er jeg tilbage, for at bidrage med alt det jeg har lært på min rejse. Jeg tror på, at jeg kan være med til at rykke projektet endnu mere. Det er ikke kun mål, der afgør succesen - jeg er her for at være med omkring det hele, både på og udenfor banen. For at vise, at potientialet er enormt i Roskilde. Jeg glæder mig til at se jer på stadion.”

Anders Theil har set Emil Nielsen blomstre i FC Roskilde flere gange - og hans forhold til den lynhurtige angriber er kun blevet bedre:

“Det er fedt, at Emil er tilbage. Jeg mener, at det var i 2009, måske 2010, jeg mødte Emil første gang. En ung knægt der kom op og trænede lidt med førsteholdet. Vi har stort set haft en meget tæt kontakt lige siden. Emil er en fantastisk spiller, og hvis rammerne er gode og han er sammen med de rigtige mennesker, så kan han præstere på et meget højt niveau. Emil var en del af det hold der dengang overbevisende rykkede op i 1. Division, hvor han lavede 34 mål og 10 assist. Jeg trænede ham lidt individuelt inden han tog til USA - og selvom formen på det tidspunkt ikke var den bedste, så kunne man bare se, hvad det er han kan. Nu er formen blevet bedre efter 13 kampe i USA, så det bliver rigtig spændende at se, hvilken betydning Emil får for holdet. Jeg er sikker på, at hans tilstedeværelse kommer til at betyde meget for holdet. Emil har jo altid været en fan-favorit. Han er et rigtig godt sted nu og vil gerne etablere sig i Roskilde med sin kone og sin virksomhed Allons-Y.”

Velkommen hjem, Emil!