maj

Kampreferat

FC Roskilde sendte tophold hjem med nederlag i bagagen

Efter en kamppause på 14 dage, skulle FC Roskilde endelig i kamp igen. Dagens modstandere var rækkens tophold, Brabrand, der i sidste weekend slog Frem med 2-1.

Vejret viste sig fra sin bedste side, og der var sjove og hyggelige aktiviteter med hoppeborg, skydeskive m.v. Der var øl/vand, pølser og popcorn, fanshop og godt humør- med disse rammer, så er det altså bare skønt at være til fodbold sådan en lørdag eftermiddag i Roskilde Idrætspark.

På banen startede det hele i afmålt tempo - det var som om de to hold lige skulle føle hinanden lidt an. Efter en halv times spil viste gæsterne tænder et par gange med skude lidt udefra, men begge gange var Brylov klar i Roskilde-målet. FC Roskilde spillede fint og var tålmodige, men kunne ikke rigtig bryde afgørende igennem.

I det 40. minut lykkedes det dog endelig - Monday blev sendt alene med Brabrand-keeper efter en dejlig stikning i dybden fra "Mac" - Monday tabte dog duellen og misbrugte altså den store chance for at bringe FC Roskilde foran. Derfor kunne holdene går til pause med stillingen 0-0.

2. halvleg fortsatte som en taktisk affære, hvor FC Roskilde havde bolden mest, og hvor gæsterne stod lavt på banen og forsvarede sig.

53 minutter var spillet da der kom "hul på bylden" - Maarup spillede bolden ind på midten af banen, hvor Lassen "lagde bolden af" til Mads Skøtt, der bankede flot og fladt til bolden - den blev rettet af i Brabrand-forsvaret og snød målmanden - bolden gik i nettet til 1-0 og unge Skøtt havde bragt FC Roskilde på sejrskurs.

Kampen åbnede dog ikke nævneværdigt mere op efter målet - det var som om at gæsterne ikke ville så lagt frem på banen og satse noget. Hjemmeholdet havde fortsat bolden mest og gæsterne prøvede at leve på omstillinger, uden det store held. To minutter før ordinær tid, kom indskiftede Lucas Martinsen igennem - han afdriblede sin oppasser og kom alene med målmanden - det var en gylden chance til at lukke kampen, men igen står Brabrand-målmanden i vejen og med en fin aktion holdt han sit hold inde i kampen.

Dommeren havde fundet 4 minutters tillægstid - og i sidste minut kastede Brabrand alt frem og fik sig spillet frem til en ganske kompetent afslutning fra kanten af feltet - en flyvende Marco Brylov, der også blev kåret til "man of the match", fløj helt ud i sin fulde længde og skubbede bolden forbi mål. En forrygende flot redning, der sikrede FC Roskilde alle tre point. I sekundet efter lyder sidste dommerfløjt og "Ørnene" kunne fejre en fortjent 1-0 sejr over kvalifikationsspillets tophold.

Disse tre point kan vise sig ualmindelig vigtige - Frem vandt 1-3 ude over Skive i dag. Vi er nu halvvejs igennem kvalifikationsspillet - som mange kalder "nedrykningsspillet" - og vi er nu kravlet forbi Skive og op på 2. pladsen. Spændingen er dog stadig intakt - vi både kan vinde rækken, men desværre stadig også rykke ud - så intet er endnu afgjort.

Næste kamp

På lørdag skal FC Roskilde netop til Skive - en ægte "seks point-kamp" venter forude. Der er kick-off kl. 13:00 på Hancock Arena. Det hele spidser til, når de sidste nervepirrende kampe skal spilles.

* På billedet ses to kampafgørende spillere fra dagens kamp; Man of the match, storspillende keeper Marco Brylov, og matchvinder Mads Skøtt.

KAMPFAKTA

FC Roskilde – Brabrand 1-0 (0-0)

Lørdag, den 13. maj 2023, kl. 14.00

Roskilde Idrætspark