apr

Kampreferat

FC Roskilde storsejrede i Nykøbing

Første kamp i Oprykningsspillet blev i aftes spillet på Lollands Bank Park i Nykøbing, hvor hjemmeholdet, Nykøbing FC, tog imod FC Roskilde, der igen stillede op i de orange udebanetrøjer.

Der var ingen tvivl om, at hjemmeholdet var opsat på at revanchere 3-0 nederlaget i Roskilde den 23. marts. Og FC Roskilde var lige så opsatte på at gentage succesen og komme godt fra start i det spændende Oprykningsspil. Så der var lagt op til en kamp med to særdeles motiverede hold. Motivation er bare ikke altid nok.

Der skulle ikke gå mere end små tre minutter inden Roni Arabaci åbnede aftenens målkonto. Så var linjen lagt – og det kan godt være, at det hurtige mål lidt tog gejsten ud af Nykøbing FC. Sådan virkede det i hvert fald

Hjemmeholdet fik dog spillet sig ind i kampen, og var fint med i kampen den første halve times tid, hvor begge hold så ud til at have stor spillelyst. Efter 20 minutters spil havde hjemmeholdet et indlæg fra højre side, hvor der blev headet på mål. Bolden ramte overliggeren, men så egentlig ikke så farlig ud, da den manglede fart og det så ud til at en stærkt spillende Marco Brylov kunne følge bolden hele vejen og havde styr på den. Brylov havde dog ellers ikke så meget at se til, da Nykøbing FC faktisk ikke kom frem til andre farlige situationer resten af kampen.

Det blev en kamp, hvor FC Roskilde – som tiden skred frem – stille og roligt overtog styringen og viste ”hvor skabet skulle stå”. Det var som om, at Roskildespillerne bare langsomt men sikkert nedbrød hjemmeholdet. FC Roskilde var i går det bedste hold i alle spillets faser, og Nykøbing FC havde ikke nogle modtræk at byde ind med.

FC Roskildes defensiv udviste overblik og ro, læste situationerne rigtigt og var med til at bygge spillet op. Midtbanen var godt organiseret og styrede slagets gang – og så var der energi og ”virkelyst” i de offensive aktioner. Der blev udfordret og når chancerne bød sig blev der ”gået på mål”. Der var ikke så meget pjat. Her taler de fem mål jo også deres eget tydelige sprog. Det var underholdende at se på og der blev bare spillet en positiv gang fodbold.

FC Roskilde leverede gode enkeltmandspræstationer i forskellige situationer, men det var igen kollektivet - en ægte holdindsats - der var årsagen til at kampen blev vundet. Og den blev vundet overbevisende, og det virkede ikke til, at den på noget tidspunkt var i fare for at glide ud af Roskildespillernes hænder.

Målene

0-1 (3. minut): Kampen er ganske ung, da Vesterbæk sender et højt indlæg i feltet. Chancen ser ud til at være tabt, da målmand, Tobias Brogaard, gik i luften og ville "pille bolden ned". Han taber dog bolden og Roni Arabaci, der er "vaks ved havelågen", er fulgt med og kan nemt trille bolden over målstregen. Sikke en start. Det siger meget om Roni mentalitet - ja, faktisk hele FC Roskilde-mandskabets mentalitet i øjeblikket - at Roni jagter sådan en chance. Mange ville nok vende om, da en målmand jo ofte uden problemer snupper sådan en bold. Men troen på, at chancen alligevel kommer til den, der opsøger den, er sigende i Roskildetruppen i øjeblikket. Og så skal man jo være klar, og det var Roni.

0-2 (46. minut): Lige inden pausen. Stærke Andreas Maarup kæmper sig frem i højre side af feltet som den kriger han er - målmanden går i ham - der tackles, men bolden er stadig på Maarups fødder. Han sender bolden på tværs ind i feltet, hvor Arman Taranis kommer susende i høj fart - han sparker bolden fladt i mål med en resolut og præcis inderside. Et dejligt energimål.

0-3 (53. minut): En god start på 2. halvleg, og et mål der trækker den sidste tro på tingene ud af Nykøbing FC. FC Roskilde presser på - i feltet væltes Roni omkuld - er der mon straffespark? - nej, dommerens fløjte er tavs - bolden ryger mod baglinjen men sendes igen på tværs ind i feltet, hvor Roni er hurtig på benene igen og herfra kan han sparke bolden i kassen bag en chanceløs Brogaard, der fik sig en travl "dag på kontoret". Igen dejligt at se Ronis parathed, når chancen byder sig.

0-4 (56. minut): Roni er igen på spil - denne gang i oplæggerens rolle. Han driver bolden frem i venstre side og med hurtige finter går han ind i banen - han sender bolden videre ind midt foran mål, hvor Nicklas Halse står klar. Han lægger hurtigt bolden til rette og sender et velplaceret spark afsted - bolden går i mål helt ude ved stolpen. What's not to like.

0-5 (81. minut): Unge Mads Skøtt lukker målfesten. Denne gang er det Arman, der i høj fart fører bolden op i venstre side - han sender en yderside-pasning ind foran mål, hvor Mads Skøtt er løbet med i feltet - Skøtt banker kompromisløst bolden i netmasker helt ude ved den ene stoplen. Her er det svært ikke at sidde med en lille skævt smil på læberne, når man er "Roskildemand", og tænke: "det her er altså god fodbold".

Næste kamp

Efter denne flotte start på oprykningsspillet kan truppen og staben nu se frem til næste opgave, der venter på fredag (19. april) i Roskilde Idrætspark. Her kommer AB Gladsaxe på besøg. Mon der ikke her er lagt i kakkelovnen til et brag af en fodboldkamp.

Vi håber på den sædvanlige store støtte fra lægterne til gutterne - der bliver brug for det!

KAMPFAKTA

Nykøbing FC – FC Roskilde 0-5 (0-2)

Fredag, den 12. april 2024, kl. 19.00

Lollands Bank Park