apr

Kampreferat

Fightede sig til forårets første sejr

FC Roskilde havde revanche lysende ud af øjnene, inden aftenens kamp på Gentofte Sportpark, hvor HIK stod klar. Kampen den 31. marts - samme sted - endte med en 1-0 sejr til hjemmeholdet. Så motivationen fejlede ikke noget.

Efter syv kampe i foråret uden sejr, var "De lyseblå" sultne efter tre vigtige point - og det kunne man godt se lige fra kampens første fløjt. Der blev gået til stålet, og Selim Baskaya fik lavet et flot mål efter 13 minutters spil - et mål, der skulle vise sig at blive sejrsmålet, da stillingen holdt hele vejen hjem.

FC Roskilde var det bedste hold i kampens første halve time, hvor HIK's hurtige og driblestærke offensive spillere ikke blev sat i scene - noget man i høj grad kunne tildele FC Roskilde æren for. Hjemmeholdet sluttede dog 1. halvleg bedst af og begyndte at vise tænder. Marco Brylov fiskede en klasseredning frem i det 37. minut, hvor det virkelig brændte på.

Anders Theil fik et gult kort for at ytre sin utilfredshed med en fejl fra linjedommerens side, da hun overså et indkast til FC Roskilde. Bolden var en halv meter over stregen, uden at flaget kom i luften, og situationen endte med to farlige hjørnespark til HIK.

2. halvleg blev mere lige, og spillet bølgede frem og tilbage med god energi, fight og chancer i begge ender. Som tiden skred frem fusede det dog lidt ud for HIK og FC Roskilde var tættere på at øge føringen end HIK var på at få udlignet.

FC Roskilde viste gode takter - både med hårdt arbejde, men også ved at tilspille sig flere gode chancer. HIK bed fra sig og ville ikke overgive sig, og man sad bekymret og frygtede at det pludselig skulle lykkes for hjemmeholdet, at få bragt balance i målregnskabet.

Det lykkedes ikke og endelig lød det forløsende sidste dommerfløjt og FC Roskilde kunne juble. Dejligt med tre vigtige point i kampen om at undgå nedrykning. Set over hele kampen kunne både Monday og Oliver Lassen, på en god dag med lidt "held i sprøjten", godt have sparket bolden i kassen en gang hver.

Men det endte jo godt, og FC Roskilde smuttede forbi HIK i tabellen, og ligger aktuelt nummer 2. Dog har Skive en kamp i hånden, og er et point efter.

0-1 (13. minut):

Oliver Juul tager i venstre side et kort indkast til "Mac", der sender et fint indlæg i feltet - Monday "lægger bolden af" med brystkassen, så den ligger for fødderne af Selim Baskaya, der tager et træk og sender kontrolleret bolden fladt og hårdt i netmaskerne, helt ude ved stolpen uden chance for hjemmeholdets målmand, Alexander Hasmark Jensen.

Næste kamp

Der venter et brag af et opgør, når Frem og FC Roskilde tørner sammen i næste runde. Spændingen og tændingen kommer helt op på kogepunktet. Slaget skal udkæmpes i Valby Idrætspark, lørdag den 29. april 2023, kl. 14:00.

Det ville være dejligt med lyseblå support fra lægterne - det får gutterne brug for.

KAMPFAKTA

HIK – FC Roskilde 0-1 (0-1)

Fredag, den 21. april 2023, kl. 19.00

Matchvinder Selim Baskaya