feb

Internationalt niveau i nederlag til Riga

Forberedelserne frem mod en ekstremt spændende forårssæson er i fuld gang under varmere himmelstrøg i Tyrkiet. Lørdag eftermiddag ventede turens første og eneste træningskamp, hvor det lettiske tophold Riga FC var modstanderen. Et hold, der spiller europæisk fodbold og på papiret lignede den top modstander cheftræneren ønskede at matche os mod.

Kampen var planlagt til 3x45 minutter, så begge hold havde mulighed for at skifte undervejs og få alle spillere på banen.

Fra første fløjt tog Riga styringen på kampen og der var ingen tvivl om, at det lettiske mandskab var kommet for at spille i højt tempo. Kort inde i kampen kom den lettiske angriber først på en bold i feltet og pludselig var de foran. Det var en svær start for ørnene, der i dagens anledning var trukket i den sorte kamptrøje, i Tyrkiets bagende eftermiddagssol.

Midtvejs i første halvleg begik Mikkel Nielsen et straffespark, hvor Brylov i buret ikke havde meget at gøre ved eksekveringen og så var Riga foran med to. Vi fandt rytmen og gik til pause bagud med 0-2.

Forud for anden halvleg skiftede vi stort set hele holdet og en masse friske ben trådte ind på grønsværen. Lige så stille spillede vi os op i niveau og aftalerne begyndte at sidde bedre. Til trods for det, var det endnu en gang Riga der kunne juble efter en scoring. Fint opspil fra letterne bragte dem på 0-3, og så var der lang vej til sejren for ørnene.

Der var mange fine momenter og modstanderen taget i betragtning, begyndte vi virkelig at spille med og hæve eget niveau i løbet af anden halvleg.

Efter endnu en pause stod den på de sidste 45 minutter - solen var gået ned og lyset var tændt over anlægget i Belek.

Vi havde virkelig fået gang i stængerne og noget tydede på, at det skulle blive vores halvleg. Det skulle vise sig, at det også blev sådan. Der var energi, intensitet og tempo - og så lagde vi i perioder et solidt tryk foran Rigas felt. Flere fine opspil og optræk til muligheder udmøntede sig, da Mads Skøtt kanonerede bolden op i målhjørnet på et fremragende langskud. Så var vi på tavlen.

Den resterende del af tredje halvleg spillede vi os yderligere op og afslutningen på kampen endte med at være utrolig positiv, resultatet taget i betragtning. Vi blev matchet fra allerhøjeste hylde og det var en fed kamp - heldigvis også for vores modstandere fra Rigs. Kampen sluttede 1-3.

Nu venter to træningsdage mere, inden turen går hjem til Roskilde Idrætspark igen.

Vi startede med følgende spillere:
Marco Brylov (C), Mikkel Nielsen, Valdemar Montell, Simon Holden, Mikkel Madsen, Nikolaj Zachariassen, Álvaro Gomez, Selim Baskaya, Frederik Engqvist, Marc Winkel, Arman Taranis.

Bænk:
Oscar Hjorth, Alexander Jensen, Cornelius Allen, Nichlas Vesterbæk, Oliver Skolnik, Oliver Juul, Nicklas Halse, Mads Skøtt, Andreas Maarup, Mads Freitag, Roni Arabaci.

Her er Mikkel Thygesen umiddelbare reaktion kort efter slutfløjt:
“𝘝𝘪 𝘮ø𝘥𝘦𝘳 𝘦𝘵 𝘩𝘰𝘭𝘥 𝘥𝘦𝘳 𝘴𝘱𝘪𝘭𝘭𝘦𝘳 𝘪𝘯𝘵𝘦𝘳𝘯𝘢𝘵𝘪𝘰𝘯𝘢𝘭 𝘧𝘰𝘥𝘣𝘰𝘭𝘥. 𝘋𝘦 𝘱𝘳𝘦𝘴𝘴𝘦𝘥𝘦 𝘰𝘴 𝘱å 𝘵𝘦𝘮𝘱𝘰 𝘰𝘨 𝘪𝘯𝘵𝘦𝘯𝘴𝘪𝘵𝘦𝘵, 𝘮𝘦𝘯 𝘴𝘰𝘮 𝘬𝘢𝘮𝘱𝘦𝘯 𝘨𝘪𝘬, 𝘣𝘭𝘦𝘷 𝘷𝘪 𝘮𝘦𝘳𝘦 𝘰𝘨 𝘮𝘦𝘳𝘦 𝘮𝘰𝘥𝘯𝘦 𝘪 𝘷𝘰𝘳𝘦𝘴 𝘴𝘱𝘪𝘭 - 𝘰𝘨 𝘦𝘯𝘥𝘵𝘦 𝘮𝘦𝘥 𝘢𝘵 𝘴𝘱𝘪𝘭𝘭𝘦 𝘦𝘯 𝘳𝘪𝘨𝘵𝘪𝘨 𝘨𝘰𝘥 𝘬𝘢𝘮𝘱. 𝘝𝘪 𝘴å 𝘷𝘰𝘳𝘦𝘴 𝘩𝘰𝘭𝘥 𝘶𝘥𝘷𝘪𝘬𝘭𝘦 𝘴𝘪𝘨 𝘪 𝘭ø𝘣𝘦𝘵 𝘢𝘧 𝘥𝘦 𝘵𝘳𝘦 𝘩𝘢𝘭𝘷𝘭𝘦𝘨𝘦 𝘷𝘪 𝘴𝘱𝘪𝘭𝘭𝘦𝘥𝘦 - 𝘰𝘨 𝘥𝘦𝘵 𝘷𝘪𝘴𝘦𝘳, 𝘢𝘵 𝘥𝘦𝘳 𝘦𝘳 𝘮𝘢𝘯𝘨𝘦 𝘴𝘱𝘪𝘭𝘭𝘦𝘳𝘦 𝘥𝘦𝘳 𝘩𝘢𝘳 𝘮𝘦𝘨𝘦𝘵 𝘮𝘦𝘳𝘦 𝘪 𝘴𝘪𝘨 𝘦𝘯𝘥 𝘷𝘪 𝘴𝘦𝘭𝘷 𝘵𝘳𝘰𝘳.”