Ny trænerduo på plads i FC Roskilde

Efter en længere rekrutteringsproces, og grundige overvejelser omkring retningen for klubben, er vi glade for at kunne præsentere den nye trænerduo i FC Roskilde bestående af cheftræner Jesper Håkansson og assistenttræner Petter Skogsletten.

Makkerparret bestående af danske Jesper Håkansson og norske Petter Skogsletten kommer til klubben med erfaring fra FC Nordsjælland, hvor de har arbejdet sammen - ligesom Skogsletten har været forbi både norske FK Bodø/Glimt og færøske HB Tórshavn.

Som aktiv fodboldspiller spillede nu 41-årige Jesper Håkansson fire sæsoner i FC Roskilde, hvorfor han har kendskab til klubben og byen. Nu glæder han sig til at vende tilbage til klubben og tage hul på et nyt kapitel, denne gang som cheftræner.

“Jeg føler, at tiden er kommet til at tage oplæringen fra FC Nordsjælland til næste niveau og derved udvikle mig endnu mere. Jeg kender FC Roskilde, den kultur og det liv der er i klubben. Men der kan fortsat bygges en masse på, og det er en rejse jeg kan se mig selv være en del af. Det var ikke så svært at se denne mulighed vokse, da jeg startede dialogen med Anders Theil for efterhånden noget tid siden.

FC Roskilde har en betydning for mig, og det håber jeg også, at klubben får for Petter (red. Petter Skogsletten). Jeg har hele tiden haft i tankerne, at Petter skulle være med som assistent, og det betyder meget for mig, at det lykkedes. Vi arbejder rigtig godt sammen og har et godt venskab. Petter har så mange kvaliteter som vi får meget glæde af, især i det fysiske aspekt” lyder det indledningsvis fra Håkansson.

Petter Skogsletten tog fra norske FK Bodø/Glimt til FC Nordsjælland, hvor han udviklede sig sammen med Håkansson, inden han tog turen videre til Færøerne. Nu glæder han sig til at ramme dansk jord igen:

“Da muligheden for at arbejde sammen med Håke (red. Jesper Håkansson) opstod igen, lød det som en spændende rejse. Håke er en dygtig ung træner, der har meget potientiale. Sammen tror jeg, at vi kan indfri det - både på hans og mine egne vegne. Vi har en forhistorie og vi arbejder rigtig godt sammen, det er et godt grundlag for det arbejde vi skal i gang med nu.

Jeg har hørt om FC Roskildes historie og om hvordan klubben har været tidligere - efterfølgende snakkede vi meget om, hvordan vi godt kunne tænke os at forme klubben fremover. Jeg har været glad for at være i Danmark tidligere og ville derfor rigtig gerne tilbage hertil, for at blive en del af dansk fodbold igen. Jeg glæder mig til rejsen og har en stor tro på, at vi sammen når de ting vi ønsker at opnå med FC Roskilde.

Derudover kender vi begge Joakim Dilling, som vi har arbejdet sammen med i Nordsjælland. Han er utrolig dygtig og vi er glade for, at han allerede er en del af klubben” siger vores nye assistenttræner Peter Skogsletten.

Direktør i FC Roskilde, René Christiansen, er glad for udfaldet, efter en omfattende rekrutteringsproces. Han har stor tro på, at Håkansson og Skogsletten er det rigtige for FC Roskilde.

“Vi er gået med denne trænerduo, fordi de i vores øjne har hele pakken. Vi tog et valg om at være tålmodige og vente på det helt rigtige for klubben - det har heldigvis givet pote i denne sæson, og nu skal det forhåbentlig også give pote på den lange bane. Vi har været igennem en omfattende rekruttering forud for valget af Jesper Håkansson og Petter Skogsletten. Valget er faldet på dem, fordi de deler vores vision om boldbesiddende, positiv og angrebsivrig fodbold. Håke har erfaring fra sin egen rigtig fine fodboldkarriere, hvor han også var flere år i FC Roskilde - det ser vi kun som værende positivt og givende for os som klub. Det er en ung trænerduo på henholdsvis 41 og 30 år, som kommer fra et sted, hvor man er vant til at håndtere og udvikle unge spillere, store talenter og mere erfarne spillere.

Vi glæder os til at tage hul på næste kapitel i FC Roskilde sammen med Håke og Petter efter sommerpausen” lyder det fra adm. direktør i FC Roskilde, René Christiansen.

Trænerduoen glæder sig til at starte arbejdet med spillertruppen, som de har store forventninger til. Det handler om at finde balancen mellem unge spillere og mere rutinerede spillere, som de unge kan læne sig op af.

“For os handler det om at finde en balance mellem ungdom og rutine. Det er ingen hemmelighed, at jeg selv kommer med erfaring fra U19 i FC Nordsjælland og at jeg elsker at arbejde med unge spillere, der har blod på tanden. Men vi må ikke glemme, at unge spillere har brug for rutine til at læne sig op af - og rutinerede spillere, der samtidig fortsat er sultne efter at opnå mere.

Vi har set FC Roskilde spille og vi har fulgt med. Vi skal ind og sætte vores præg på tingene hurtigst muligt efter sommerpausen. Vi ved, at vi skal erstatte nogle spillere, som stopper i klubben - men vi er også blevet enige om, at selvom vi har set en del kampe, vil vi gerne se alle de spillere der fortsat er i klubben an personligt. Vi har en stor tiltro og store forventninger til spillertruppen, som vi synes har et enormt potentiale.

Vores arbejde er allerede begyndt. Vi forbereder os på den kommende sæson og samtidig på det transfervindue der åbner om lidt. Vi har følt en stor tillid fra ejerkredsen og der har været en stor tro på de ting, vi kommer til at gøre - det har været meget afgørende for os i vores beslutning. Vi er to trænere der rigtig gerne vil spille seværdig og positiv fodbold. Vi vil styre kampene og vi vil spille fremadgående.

Nu glæder vi os bare til at møde den resteredende del af staben og starte samarbejdet med dem” afslutter cheftræner for FC Roskilde, Jesper Håkansson.

Den nye trænerduo har første arbejdsdag med drengene, når de i juli møder ind til forberedelserne frem mod næste sæson.

Velkommen til domkirkebyen til vores nye trænerduo!