sep

Roskilde vs Årshus Fremad

Aarhus Fremad er oprindelig stiftet som ”Aarhus Fodsportsforening FREMAD”, den 12. juni 1897, men først i 1947 startede man den egentlige fodboldafdeling op. De første mange år holdt klubben til på Læssøesgades Skole, men kom så i 1970 til Riisvangens Stadion, da Skovbakken flyttede ud på det nye Vejlby-Riisskov Centret.

Klubben kommer i starten af 1970’erne i økonomisk uvejr og er i 1974 blot ni medlemmer tilbage – heraf de tre der udgør bestyrelsen. Med Børge Toft ved roret fik man rettet skuden op og var allerede året efter og selv med lidt slinger i valsen i de kommende ti år er man i 1984 atter på ret kurs og da Århus Kommune dette år hjælper med opførelsen af et nyt klubhus i stedet for den gamle ”tyskerbarak”.

Yderligere fremdrift kom da man i 1988 valgte den tidligere 1. holdsspiller og træner, Jan Hammerholt, som formand. Som serie 3-hold havde man sponsorbiler, der var træningslejre og klublivet blomstrede op. Kim Poulsen var træneren der kørte holdet op gennem rækkerne og i sommeren 1995 var det oprykning til 2. division vest – samme dag som RB rykkede op i 2. division øst.

På jubilæumsdagen den 1. juni 1997 er oprykningen til Superligaen en realitet og ny træner er et kendt blad i trænerfaget – Viggo Jensen. Debuten i Superligaen er 25.juli i lokalopgør mod AGF på Århus Stadion og Fremad vinder med 2-1 på mål af Søren Hermansen og Gregers Ulrich. Det blev til to sæsoner, inden det var slut på eventyret for denne gang. Blandt spillerne på Superligaholdet var en af "vore egne" spillere, nemlig Jesper Sommer. Med nedrykningen - og tabet af Jan Hammerholt, der døde alt for tidligt i 1998 – begyndte klubben nu en stille og rolig nedgang.

Der er tumult i klubben i de næste fem år, der byder på i alt seks forskellige trænere i perioden der startede i 1999. Man dannede sammen med Skovbakken IK en overbygning, ”FC Aarhus” som dog træder ud allerede efter et halvt år. Fremad bevarer overbygningen, men den graves ned i 2003 og så har det siden været ”Aarhus Fremad” igen, med rigtig gode forhold på det hyggelige ”Riisvangens Stadion”.

I 2014 blev det til nedrykning til Danmarksserien, men allerede året efter var man tilbage i 2.division vest og siden 2021/22 i den samlede 2.division (niveau 3) hvor FCR kom op året efter.

Vi glæder os til gensynet med Århusklubben og vi har den første sejr mod dem til gode i FCR-regi.

Det skal bemærkes at Aarhus FC intet har at gøre med en anden klub, Aarhus FC, der i sæsonerne 1933 og 1934 spillede i DBU’s oprykningsrække – dagens Nordic Bet Liga.

/Bjørn Jensen