maj

Roskilde vs Brabrand

Brabrand IF er stiftet 23/7 1934 og har været med i divisionsfodbolden siden sæsonen 2003/04, mens FC Roskilde som bekendt kom med året efter.

Brabrand IF har også håndbold, tennis og svømning på programmet, men fodboldafdelingen kom først rigtig på landkortet da man i 1999 ansatte den tidligere labdsholdspiller, Lars Lundkvist, som træner og på fem sæsoner fik holdet fra den jyske serie 2 til 2. division.

Lars selv spillede 10 A-landskampe (1 mål) heraf otte for AGF og to for Skovbakken – denne klubs første og hidtil eneneste A-landsholdspiller, men han havde sluppet roret, da FC Roskilde i debutkampen den 1. august 2004 på hjemmebane tog imod Brabrand og måtte lide et smerteligt nederlag på 5-0. Også returopgøret den 16.april 2005 blev tabt på udebane – denne gang med 2-0.

Det skal i øvrigt siges, at holdet i ugen op til havde spillet en pokalkamp mod Albertslund (vundet med 3-2) og netop Albertslund var nærmeste forfølger, da holdet rykkede op fra

De to næste møder kom i 1. division i sæsonen 2009/10 og her blev det til gengæld til to FCR-sejre, idet man 30/8 vandt hjemme med 3-2 (Jeppe Kjær, Stefan Schmidt, Jamil Farrington) og 1/4 ude slog forstadsårhusianerne med 2-0 på mål af Casper Grønn og Anders Simonsen (spillede kun denne halvsæson i FCR, 14 kampe, 2 mål).

Brabrand kom i sæsonen 2017/18 igen på næstbedste niveau og det blev til 1-1 i den første kamp i Århus Vest- FCR’s mål scoret af Mathias Gehrt. Næste opgør 18/3 (på kunst i Herlev) vandt vi med 3-2 på mål af Kristian Lindberg, Emil Nielsen og Simon Richter. Det tredje og sidste opgør i Brabrand endte med hjemmesejr på 2-1 –FCR’s mål scoret af Emil Nielsen.

Første af sæsonens fire møder gav 1-1 (787) hjemme den 17.september på mål af Mathias ”Mac”, mens vi tabte 0-1 i Århus for øjnene af blot 100 tilskuere.

Brabrand fører p.t. kvalifikationsspillet men har såvel Skive som FC Roskilde lige i hælene, selv om der heller ikke er langt ned til den anden streg – nærmere bestemt 11 point til FREM, mens HIK ligger midt imellem med 25. Efter lørdagens kamp følger årets fjerde opgør de fem klubber imellem – sidste opgør er 17. juni hjemme mod HIK.

/Bjørn Jensen