apr

Roskilde vs Frem

”FREM” er en af Danmarks mest hæderkronede klubber og har en lang og farverig historie siden den blev stiftet 17. juli 1886 som ”Fremskritdklubbens Cricketklub” med liberale venstrefolk bag. Meget kort efter (1887) blev det dog til ”Boldklubben FREM” som vi kender den i dag, og det blev samtidig arbejderklubben i København.

Man startede på Blegdamsfælleden (sammen med KB og AB) men flyttede i 1905 til Enghavevej og senere i 1942 til Valby Idrætspark, mens kampbanen i de gyldne tider var Københavns Idrætspark, hvor dobbeltkampe søndag eftermiddag kunne trække mange tilskuere til med klubberne ØB, AB, B 93, B 1903, FREM og KB. De var frem til 1954 var altdominerende i Dansk Fodbold, inden Køge dette år blev den første mester fra provinsen (og AGF fra Jylland året efter).

FREM fostrede mange gode spillere – også til landsholdet – og det blev til seks DM-titler i årene 1923-1944. Inden da blev FREM i 1902 den første klub i København, der besejrede de hidtil uovervindelige naboer fra KB. De store klubber var alt dominerende inden for KBU og holdt på mange måder sammen selv om de var konkurrenter. FREM ydede f.eks. AB et lån så de kunne etabledere deres egne faciliteter dengang de flyttede til Nørre Allé. FCK til Brøndby – eller omvendt - i dag? Næppe!

Sophus ”Krølben” Nielsen (ni mål i landskamp mod Frankrig), Pauli Jørgensen og John Hansen (lange John), der efter det vellykkede OL i London i 1948, med sit eminente hovedspil sikrede sig en kontrakt med italinekse Juventus for det efterhånden velkendte beløb på kr. 111.111,11. Senere blev det til Lazio inden han i 1955 kom hjem til Danmark – til to års karantæne – og måtte i 1957 kæmpe en hård kamp med DBU for i det hele taget at få sin amatørstatus tilbage – sådan var det dengang!

Efter krigen gik det op og ned for FREM og i 1993 måtte man efter den første konkurs ned i Danmarksserien. Klubben kom tilbage (RB vandt forår 1995 (17/4 , 3-0) og rykkede op i 2.division i 1996 for senere i 2010 atter at gå konkurs – denne gang var konsekvensen nedrykning til Københavnsserien, men kampånden fejlede ikke noget og her to år efter er man atter i Danmarksturneringen.

De første 12 kampe klubberne imellem var i RB’s dårlige år i Danmaksserien, hvor FREM 2 var modstanderen senere kom 12 kampe mod FREM 1 og senest fem kampe mellem FCR og FREM.

Den – set med Roskildeøjne – mest afgørende kamp de to klubber imellem fandt sted den 23. oktober 1988 hvor ca. 6.000 tilskuere i Valby Idrætspark så FREM vinde 1-0 i trediesidste spillerunde og sikre sig oprykning til landets bedste række kun tre point foran RB 1906.

I sidste sæson i 3.divisi”FREM” er en af Danmarks mest hæderkronede klubber og har en lang og farverig historie siden on kom det første møde den 18. august- på bane 5 i Rådmandshaven – hvor vi vandt 3-0 efter 1-0 ved pausen foran 411 tilskuere. Målscorere var Valdemar Schousboe, Sebastin Elvang og Magnus Krogh Hansen. Vi var presset voldsomt fra start, men kom godt igen.

Næste opgør var den 23. oktober i Valby hvor det foran 826 tilskuere blev 2-2 på to mål af Valdemar Schousboe- en meget lige kamp.

Tredje opgør – nu i oprykningsspillet- blev til en FREM-sejr på 2-0 efter 0-0 ved pausen. I modsætning til første opgør var det med FCR bedst fra start, men FREM til sidst. Blot to uger senere kom det sidste opgør i Valby, hvor FCR vandt 4-1 – tre mål af Valdemar og og ét af Monday.

I denne sæsons grundspil har ”Ørnene” vundet begge opgør med 2-1. Den 14. oktober i Roskilde på mål af Emil Staugaard og Andreas Maarup, den 5. november i Valby hvor Valdemar Schousboe og Mads Høyer Julø vendte 0-1 til 2-1.

FCR har spillet i alt 14 kampe mod FREM og blot tre spillere står for de 18 ud af 31 mål: Valdemar Schousboe 7 samt Jeppe Kjær med 6 mål og Emil Nielsen med 4.

Kun to tidligere målscorere kunne have deltaget i lørdagens brag i Valby – Andreas Maarup – men han må sidde over endnu en kamp med karantæne og Monday Etim, der forhåventlig får gang i scoringen igen.

Lørdagens kamp er i den tunge ende af tabellen, men en ”ørnesejr” vil skabe et pænt hul ned til FREM, inden de sidste fem kampe – herunder endnu et møde med FREM, men denne gang i ”Ørnereden”.

Bededagsferien er spillefri (3-0 over Jammerbugt) – så næste kamp er hjemmekampen lørdag den 13. maj kl. 14.00 mod Brabrand.

/Bjørn Jensen