apr

Roskilde vs IF Lyseng

IF Lyseng er stiftet den 18. juni 1970 (efter kommunalreformen), men der er spillet fodbold i området siden 1922.

I 1922 startede nogle drenge med fodboldspillet på en mark i Skåde, men kom senere til at spille på skolens bane og der blev stiftet en Skåde Boldklub. En ny bane kom til ved Hotel Kragelund i 1936 og man flyttede derfor dertil og en navneforandring til ”Kragelund IF” var derfor naturlig.

50’erne besluttede Holme-Tranbjerg sogneråd at oprette to fodbold- og to håndboldbaner på et areal i Lyseng og det blev også til et klubhus – en tidligere sommerrestaurant fra Moesgaard Strand og Kragelund IF flyttede hertil.

Der var igennem årene en stor rivalisering mellem klubberne Holme IF (stiftet 1. april 1952) og Kragelund IF og ved sammenlægningen i 1970 var man kun enige om en ting: At slå klubberne sammen!

Spilledragten voldte problemer: Holme var røde – Kragelund var grønne, så man endte med den salomoniske løsning, der kendes i dag: Orange trøje og sorte shorts.

I 1978 brændte klubhuset, men man fik et nyt op at stå i 1980 og med udbygning af områdets faciliteter har klubben - med kommunens hjælp - i dag et anlæg mange vil misunde dem.

Klubben har stille og roligt spillet sig op igennem rækkerne og det blev så i sæsonen 2017/2018 til divisionsdebut. Man var placeret i 2. division, pulje 3 og måtte i afsluttende nedrykningsspil – sluttede sidst - og dermed var det retur til Danmarksserien.

Op kom man igen til sæsonen 2021/2022, hvor holdet inden lørdagens kamp indtager 5. pladsen, - én plads og ét point over Dalum på sidstepladsen i oprykningsspillet.

I øvrigt er IF Lyseng – bedømt på medlemstal – nu den største klub i Jylland med hele 1.697 medlemmer og dermed den 10'ende største i hele Danmark. Bedømt på den svære målgruppe at teeenagere (13-18) er man helt oppe som nr. tre – kun overgået af københavnerklubberne HIK og B 93.

Kampen efteråret i Lyseng endte med sejr til de lyseblå med 4-1 efter 1-0 ved pausen. Monday Etim, Valdemar Scousboe 2 scorede til 3-0 inden Lyseng reducerede. Magnus Skov Hansen gjorde det til sidst til slutresultatet, 4-1. Kampen blev overværet af blot 75 tilskuere.

Hjemmekampen i marts blev desværre afviklet på ”kunsten”, men det passede tilsyneladende de lyseblå ganske godt. Lyseng blev besejret med hele 7-1 efter 3-0 ved pausen. De 275 tilskuere så to mål af såvel Mathias Christensen, Monday Etim som Valdemar Schousboe samt det første divisionsmål fra Selim Baskayas side.

Velkommen til lørdagens kamp, der spilles kl. 14 på opvisningsbanen. Kom og støt de lokale i vejen frem mod 2. division – det kan forhåbentlig gå hen at blive til en sæsonrekord rent tilskuermæssigt.

/Bjørn Jensen