okto

Roskilde vs Middelfart

Middelfart GF & BK. Fodbolden startede den 25. maj 1900, hvor man stiftede Middelfart Gymnastik og Idrætsklub. I 1925 blev Arbejdernes Idræts- og Boldklub stiftet og frem til 1948 kørte de to foreniger parløb og kæmpede bravt om medlemmerne.

I 1948 samlede man de to foreninger – Middelfart Gymnastikforening og Boldklub var hermed stiftet og det er fortsat breddeklubben i byen. Senere blev 1.holdet udskilt og fra 2015 kører overbygningen som ”Middelfart Boldklub” - lørdagens modstander.

Fodboldaktiviteterne var i mange år spredt rundt om i byen, men i 1968 startede etableringen af banerne ved Færøvej. Frivillige stod bag bygningen af et klubhus, der stod færdig i 1972 – året hvor man rykkede op i divisionen – efter en 2. plads i DS, kreds 3 – en kreds, der i årtier konsekvent blev vundet af divisionsreserverne fra Vejle.

Ved omstruktureringen i 1975 rykkede fire op fra hver af de to 3.divisionskredse og det gav MG &BK en enkelt sæson i landets næstbedste række. I 1976 var det så 3.division og her kom opgør nr. 3 og 4 mellem RB 1906 og Middelfart. De første to var i Danmarksserien, kreds 3 i sæsonen 1969 hvor RB var meget tæt på nedrykning til Sjællandsserien – bl.a. grundet to nederlag på 0-1 til fynboerne.

Middelfart har lige som RB været nede at runde Danmarksserien, men fynboerne kom tilbage efter sæsonen 2011/12 og siden har de befundet sig i landets tredje-og fjerdebedste bedste række og siden 2015 med navnet ”Middelfart Boldklub”.

Klubben har fostret to kendte landsholdsspillere. Bent Outzen tog som senior til B 1909 i årene 1967-79 hvor det blev til 152 kampe og 31mål. Han nåede kampe på fem landshold. 6 A-kampe, 4 Y-kampe og 7 U-kampe – Y-kampene for Middelfart. De to sidste kategorier var specielle. Bent deltog i den første J-landskamp i DBU-s historie i 1964 med en jubilæumskamp mod Sverige (3-1) – et hold som først reelt startede i 1971. Samtidig var han med i den sidste B-kamp (spillet i årene 1952-66) og den blot anden seriespiller der kom på dette hold – den første var Carl Berthelsen fra Haderslev, der senere slog sine folder i Esbjerg, Skotland og sluttede af i OB.

Den anden er Christian Eriksen som ikke behøver nærmere omtale. Efter de første ungdomsår kom han til OB inden eventyret fortsatte i Ajax, Tottenham, Inter, Brentford og nu Manchester United og i mellemtiden gået grueligt meget igennem.

Vi har indtil nu kun vundet et ud af fire opgør – det bliver der forhåbentlig lavet om på lørdag eftermiddag ved Lillebælt.

Se kampresultaterne andetsteds i dette opslag.

/Bjørn Jensen