il

Roskilde vs VSK Århus

VSK Århus er en overbygning fra 1. juli 2016 mellem IK Skovbakken og Vejlby-Riiskov IF og begge hører hjemme på Vejlby-Riiskov Idrætscenter.

IK Skovbakken er stiftet 23. april 1927 og har alle årene været en flerstrenget forening. Atletik, Badminton, Basketball, Fodbold, Håndbold, Svømning, Tennis, Squash, Volleyball og Trampolin har været på programmet og det hele vejen igennem med gode resultater til følge.

Med 26 mål i den næstbedste række i 1977 var Lars Lundkvist manden bag Skovbakkens oprykning til landets bedste fodboldrække, og han var samtidig klubbens første og eneste landsholdsspiller. I alt ti landskampe – de otte sidste for AGF hvor han tog til efter nedrykningen i 1978. Klubben har vundet DM i såvel håndbold, basket og volley og hvem husker ikke Jepser Tørring med rekord i højdespring ved EM i Rom i 1972.

Vejlby-Riiskov IF er stiftet den 9. november 1937 og har ud over fodbold også håndbold, badminton, bordtennis og gymnastik på programmet. Indendørs holder foreningen til i Bellevue-Hallen, mens klubberne deler Vejlby-Riiskov Idrætscenter (NES Park) i fodbold.

Roskilde-Skovbakken er alene i RB 1906-regi. 18 kampe gennem 26 år og alt i alt meget lige. FCR’s første kamp i Århus var vort første pointtab i denne sæson med uafgjort 2-2 på mål af Benjamin Lund og anfører ”Herman”, mens hjemmekampen den 6.november foran 274 tilskuere gav sejr på 4-3 efter 3-0 ved pause. Monday Etim blev dobbelt målscorer - og senere udvist, mens Andreas Maarup Hansen og Mikkel Hallberg Nielsen stod for de to sidste.

Kampene var frem til 1976 i tredje bedste række –og igen i 1998/99 – mens det i 80’erne blev til tre sæsoner i den næstbedste række der dengang hed 2. division.

Bedst husker jeg selv en kamp i 1963 – søndag den 1. september 1963 kl. 13.30 – i pis…. regnvejr med slutresultatet 2-2 og selv om det er 58 år siden erindrer jeg, at Jens Olsen scorede begge mål – det ene på et fremragende hovedstød i en næsten umulig situation.

- Bjørn Jensen